Společnost DAF představuje modely CF85 a XF105 ATe
25/11/2011 Eindhoven, The Netherlands
V rámci programu ATe (Advanced Transport efficiency – Zdokonalená efektivita dopravy) představuje společnost DAF speciální verze tahačů úspěšných modelů CF85 a XF105. Jejich specifikace byly plně optimalizovány pro maximální efektivitu a hospodárnost, a proto je snížen i negativní dopad jejich provozu na životní prostředí. Nové modely CF85 a XF105 ATe jsou nyní k dispozici pro zákazníky.
S cílem maximálně snížit spotřebu paliva byla nejprve provedena opatření pro optimalizaci aerodynamiky. Jedním z nich je montáž všech dostupných aerodynamických prvků, jako jsou střešní spoilery a boční límce, kombinované s mezinápravovými spoilery. Všechny tyto prvky budou u modelů CF85 a XF105 ATe dodávány v základní výbavě. Standardem jsou také pneumatiky s nízkým valivým odporem. Díky rozměru 315/70R22,5 umožňují snížení hmotnosti vozidla a další snížení odporu vzduchu a valení.
Vozidla CF85 a XF105 ATe jsou poháněna 12,9litrovým motorem PACCAR MX, spojeným s automatickou převodovkou ZF AS Tronic. Řazení automatizované převodovky je plně optimalizováno pro snížení spotřeby paliva a hospodárnost provozu. Řidič má možnost zasahovat do volby převodových stupňů do rychlosti vozidla 30 km/h a/nebo při použití motorové brzdy MX Engine Brake. Ve všech ostatních případech rozhoduje o ideálním okamžiku řazení elektronika, takže řidič nemůže negativně ovlivnit svými zásahy spotřebu paliva.
Vozidla ATe mají poháněcí soustavu se stálým převodem zadní nápravy 2,69:1 pro dosažení optimální spotřeby paliva. Pro provoz ne zcela zatížených vozidel nebo v rovinatém terénu je k dispozici verze s redukcí 2,53:1. Modely ATe jsou k dispozici také s adaptivním tempomatem, který pomůže snížit spotřebu paliva. Pro snížení opotřebení brzdového systému je vozidlo vybaveno motorovou brzdou MX Engine Brake. Tento typ motorové brzdy disponuje vysokým brzdným výkonem při nízké vlastní hmotnosti v porovnání s klasickým retardérem.
Pro všechny modely CF85 a XF105 ATe je navíc k dispozici školení řidičů DAF EcoDrive*, které umožňuje snížení aktuální spotřeby paliva a emisí CO2 v průměru o 3 až 5 %.
DAF ATe
Nové verze modelů CF85 a XF105 ATe tvoří součást programu DAF ATe (Zdokonalená efektivita dopravy). Jedná se o kompletní balík inteligentních řešení, která vedou k dalšímu snížení spotřeby paliva a emisí a dalšímu zlepšení efektivity nákladních vozidel. Motory ve vozidlech CF85 a XF105 ATe jsou vybaveny systémem automatického vypínaní po pěti minutách volnoběhu. Nedochází tak ke zbytečnému spalování paliva při prostojích a parkování. Maximální rychlost je z výrobního závodu nastavena namísto 89 km/h na 85 km/h. Je tak dosaženo snížení spotřeby paliva a emisí CO2 o 2 až 3 %. Aby bylo zvýšeno povědomí řidiče o důležitosti nízké spotřeby paliva, informace o aktuální a dosažené spotřebě paliva jsou standardně zobrazeny na centrálním displeji na palubní desce.
Nové modely CF85 a XF105 ATe jsou vybaveny 12,9litrovým motorem PACCAR MX, který poskytuje výkon 340 kW/460 k a je dodáván výhradně jako EEV (vozidla šetrná k životnímu prostředí). Tento motor zahrnuje všechna vylepšení, která jsou standardně aplikována na všechny motory PACCAR MX a která vedou k dalšímu zvýšení hospodárnosti. Jsou použity nové písty a pístní kroužky, což vede k dalšímu snížení vnitřního tření a odporů a zvýšení účinnosti motoru. Systémy vstřikování paliva a mazání byly optimalizovány a systém řízení motoru byl za tímto účelem dále vylepšen. DAF je první společností v kategorii nákladních vozidel, která využívá izolaci nejen pro turbodmychadlo, ale i pro jednotku výfukového potrubí. Výsledkem jsou další vylepšení vedoucí k vyšší efektivitě systému sání vzduchu a turbodmychadla. Vylepšení motoru PACCAR MX umožňuje snížení spotřeby paliva přibližně o 3 % a nižší emise CO2, v závislosti na podmínkách a použití.
Společnost DAF dodává tahače 4 x 2 CF85 a XF105 ATe v kombinaci s prostornou kabinou Space Cab.
*) V zemích, kde je školení řidičů DAF Ecodrive k dispozici.