Motor PACCAR MX-11 poskytuje maximální výkon a efektivitu
14. března 2013 Eindhoven
Zcela nová poháněcí jednotka pro normu Euro 6 s výkony 290 až 440 k
Společnost DAF Trucks představuje zcela novou generaci motorů se zdvihovým objemem 10,8 litru a s výkony od 290 do 440 k. Nový špičkový motor PACCAR MX-11 je velmi kompaktní, vyznačuje se nízkou spotřebou paliva, je lehký a dosahuje velmi nízkých úrovní hlučnosti, a to v kombinaci s vysokým výkonem a maximální spolehlivostí a životností. Zahájení výroby nového motoru PACCAR MX-11, který navrhla a vyvinula společnost DAF Trucks v Eindhovenu, je plánováno na podzim roku 2013, přičemž nový motor bude k dispozici v nových modelech DAF Euro 6 řad CF a XF.
- Špičkový řadový šestiválec o zdvihovém objemu 10,8 litru, plnící emisní normu Euro 6
- Nově navržený blok motoru pro optimální tuhost a integraci přídavných agregátů
- Ventilový rozvod s dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců
- Vysokotlaký systém vstřikování paliva Common Rail dosahuje vstřikovacích tlaků až 2 500 barů
- Turbodmychadlo s proměnnou geometrií
- Inovativní technologie pro dosažení maximální hospodárnosti: integrace funkcí, zapouzdřené kabelové svazky a pokročilé systémy řízení
„Nový motor PACCAR MX-11 plně odpovídá trendu usilujícímu o dosažení vysoké účinnosti u motorů s nižším zdvihovým objemem,“ vysvětluje Ron Borsboom, člen správní rady společnosti DAF Trucks, který je odpovědný za vývoj. „Zdvihový objem 11 litrů je ideální pro dosažení maximálních výkonů od 290 do 440 k, a to v rámci požadavků legislativy Euro 6 při použití spolehlivé technologie jednostupňového turbodmychadla. Motor PACCAR MX-11 jsme od základů vyvíjeli zcela nově. Hlavními kritérii vývoje byly vysoký výkon, nízká hmotnost a minimální spotřeba paliva. Klíčovými kritérii byly rovněž vysoká spolehlivost, dlouhá životnost a nízké náklady na údržbu a servis. Nový motor PACCAR MX-11 má servisní intervaly až 125 000 km.“
Ventilový rozvod s dvěma vačkovými hřídelemi v hlavě válců
Blok motoru PACCAR MX-11 je zcela nové konstrukce. Je vyroben z pevné litiny s červíkovitým grafitem. Svislá žebra bloku umožňují dosažení maximální pevnosti a pomáhají také výrazně snížit úroveň hlučnosti. Stejně jako u 12,9litrového motoru PACCAR MX-13 je přímo v bloku motoru integrováno co nejvíce přídavných funkcí a agregátů. Zvyšuje se tím spolehlivost a životnost. Například palivové potrubí bylo zapuštěno do bloku válců a dvě vysokotlaká palivová čerpadla systému Common Rail byla integrována do bloku motoru. Také ventilový rozvod a odlučovač systému odvětrání klikové skříně jsou přirozeně součástí bloku motoru.
Dvě vačkové hřídele v hlavě válců jsou klíčovým funkčním prvkem nové hlavy válců, která má čtyři ventily na jeden válec a integrované sací potrubí. „Tato konfigurace poskytuje mnoho důležitých výhod,“ vysvětluje Ron Borsboom. „Především lze navrhnout ventilový rozvod důmyslnějším a robustnějším způsobem, který optimalizuje životnost. Hlava válců je také mimořádně robustní, což nám umožňuje použít vyšší maximální tlaky spalování s většími rezervami. Tyto faktory jsou klíčem ke zlepšování celkové životnosti, spolehlivosti a také hospodárnosti. Přímé ovládání ventilů má pozitivní vliv i na spotřebu paliva, protože minimalizuje ztráty. Dvě vačkové hřídele v hlavě válců zaručují, že integrovaná motorová brzda MX dodává mimořádný brzdný výkon – při nízkých otáčkách (1 500 min-1) dosahuje více než 70 % ze svého úctyhodného maxima 320 kW. Vačkové hřídele v hlavě válců navíc pomáhají snížit hmotnost, protože jsou duté díky systému vstřikování paliva poháněnému samostatnou vačkovou hřídelí pro vstřikování paliva (FIE). Tím se na hmotnosti ušetří dalších 15 kg.“
Vstřikování s vysokotlakým zásobním potrubím Common Rail a turbodmychadlo s proměnnou geometrií
Nový motor MX-11 používá stejný moderní systém Common Rail jako motor PACCAR MX-13, ale každý z nich má vlastní řízení vstřikování a motoru. Systém vstřikování Common Rail umožňuje dosažení vstřikovacích tlaků až 2 500 barů a umožňuje kombinovat s hlavním vstřikem buď pilotní vstřik paliva, nebo dovstřik, nebo kombinaci obojího. To vede k jemnému rozprášení paliva a mnoha dalším možnostem optimalizace spalování, které zajistí minimální možné hladiny emisí ve výfukových plynech, snížení hlučnosti a také nejnižší možnou spotřebu paliva. Skutečnost, že tak lze účinně regulovat teplotu výfukových plynů, také znamená, že motor lze optimálně doplnit systémem dodatečné úpravy výfukových plynů. Použité turbodmychadlo s proměnnou geometrií lopatek (VTG) zaručuje, že motor může při různém zatížení a v celém otáčkovém spektru využívat nejlepší nastavení turbodmychadla a podávat tak maximální výkon. Systém EGR je vysoce kompaktní a je navržen pro přesné dávkování výfukových plynů do nasávaného vzduchu. Tato technologie je také optimálně a přesně regulována prostřednictvím tří ovladačů: ventilu zpětného tlaku, turbodmychadla VTG a ventilu EGR. Klíčovým prvkem motoru PACCAR MX-11 je rovněž jeho kompaktní konstrukce, díky níž je ideální pro použití v modelové řadě DAF CF.
Dodatečná úprava výfukových plynů pro normu Euro 6
Pro dodržení přísných požadavků emisní normy Euro 6 používá společnost DAF různé technologie dodatečné úpravy výfukových plynů, například katalyzátor SCR nebo aktivní filtr pevných částic DPF. „Stejně jako u 12,9litrového motoru PACCAR MX-13 je cílem nejen dosažení nízkých emisí výfukových plynů, ale také správné teploty ve filtru pevných částic,“ vysvětluje Ron Borsboom. „Základním principem je využívat v maximální možné míře pasivní regeneraci filtru pevných částic, a to provozem motoru v takovém režimu, ve kterém budou vytvářeny ideální podmínky pro průběh pasivní regenerace filtru pevných částic. Kvůli tomu jsme tepelně izolovali sběrné výfukové potrubí i většinu základních součástí výfukového systému. Pokud i přesto dojde k nadměrnému poklesu teploty výfukových plynů z důvodu specifického použití vozidla, dojde ke spuštění aktivní regenerace. Za tímto účelem je do motoru doplněn sedmý vstřikovač paliva, umístěný za turbodmychadlem a před filtrem pevných částic. Ten může vstřikovat palivo do oxidačního katalyzátoru ve výfuku. Generuje se tak určité množství tepla. Také katalyzátor SCR byl navržen tak, aby udržoval optimální teploty. Díky inovativní izolační vrstvě může katalyzátor dosáhnout nejvyššího účinku v širším rozmezí teplot, což znamená, že motor může fungovat optimálně a co nejúčinnějším způsobem.“
Kromě zvyšování účinnosti byla při vývoji systému dodatečné úpravy výfukových plynů důležitým kritériem vynikající dostupnost vozidla díky nízkým nárokům na údržbu a servis. S ohledem na minimální spotřebu oleje v motoru PACCAR MX-11 bylo možné dosáhnout intervalů čištění filtru pevných částic až 500 000 kilometrů, v závislosti na způsobu používání nákladního vozidla. Další unikátní vlastností je možnost umístění katalyzátoru SCR a filtru pevných částic odděleně od sebe na opačných stranách podvozku, což je důležité v případě, že je nákladní vozidlo vybaveno opěrami jeřábu, otočnými zámky pro BDF nebo jinou prostorově náročnou nástavbou.
Řada inovací
Nový motor PACCAR MX-11 se vyznačuje řadou inovací, jako jsou např. jeden drážkový řemen a ventilátor, který je upevněný přímo ke klikové hřídeli bez mezipohonu a který tak šetří náklady na údržbu, zvyšuje spolehlivost, snižuje hmotnost i spotřebu paliva. Za účelem dosažení optimální spotřeby paliva byl během procesu vývoje kladen prvořadý důraz na snížení dalších ztrát. Například s ohledem na optimální efektivitu je motor vybaven novým vodním čerpadlem s dvourychlostní elektromagnetickou spojkou. Během zpomalování vozidla natlakuje inteligentní kompresor vzduchový systém na maximální tlak, což znamená, že na rovných silnicích může být kompresor vypnutý. Pro maximální spolehlivost a životnost jsou kabelové svazky zapouzdřené. Alternátor a čerpadlo kompresoru pro klimatizaci jsou upevněné na motoru jako jedna jednotka a za účelem maximální ochrany se palivový modul s integrovaným automatickým vyhřívaným odlučovačem vlhkosti nacházejí přímo na motoru. Olejový modul mazání má přímo integrovaný olejový filtr a chladič oleje, který je vyroben z nerezové oceli, díky čemuž je velmi robustní.
Větší výběr z pohonů přídavných zařízení (PTO)
Pro motor PACCAR MX-11 bude k dispozici široká řada pohonů přídavných zařízení. V zadní části motoru bude kromě známého pohonu přídavných zařízení z motoru v poloze „jedna hodina“ k dispozici také verze s polohou na 11 hodinách a s maximálním odebíraným točivým momentem 250 Nm. Další novou volitelnou možností, určenou speciálně pro chladírenské nástavby, je generátor, který je upevněn přímo na motoru. Jednoduchý klínový řemen v kombinaci s automatickými napínači zaručuje spolehlivý provoz tohoto vodou nebo vzduchem chlazeného generátoru, který má pozitivní vliv na náklady na opravy a údržbu. Protože je generátor upevněn přímo na motoru, lze docílit velké světlé výšky vozidla. V přední části motoru je navíc k dispozici možnost vývodu pro pohon hydraulického čerpadla.
Rozvážkový provoz a těžká přeprava
Sériová výroba nového 10,8litrového motoru Euro 6 PACCAR MX-11 bude zahájena koncem léta 2013, přičemž motor bude k dispozici nejméně v pěti různých výkonových variantách dostupných pro dvě hlavní oblasti použití. Verze 210 kW/290 k, 240 kW/330 k a 271 kW/370 k s maximálními točivými momenty 1 200, 1 400 a 1 600 Nm (při 1 000–1 650 min-1) jsou ideální pro městskou, regionální a národní rozvážkovou dopravu. Pro použití v dálkové dopravě a dalších těžkých aplikacích jsou k dispozici výkonové varianty 291 kW/400 k a 320 kW/440 k s maximálními točivými momenty 1 900 a 2 100 Nm (při 1 000–1 450 ot/min).
Díky vysokému točivému momentu v nízkých otáčkách, vynikající hospodárnosti, nejvyšší spolehlivosti na trhu a rozmanité nabídce možností pohonu přídavných zařízení PTO bude nový motor PACCAR MX-11 jedním z klíčových prvků pro univerzální vozidla řady CF, která bude v dubnu rozšířena uvedením nového modelu Euro 6 na trh. Motor PACCAR MX-11 bude také plnohodnotným členem modelové řady DAF XF Euro 6. Spotřeba paliva 10,8litrového motoru PACCAR MX-11 je v průměru dokonce ještě o další 3 % nižší než u 12,9litrového motoru PACCAR MX-13, který je již tak velmi hospodárný. Snížení hmotnosti o více než 180 kilogramů pak představuje příležitost k dalšímu zvyšování hospodárnosti a efektivity, obzvláště ve velkoobjemové a cisternové přepravě.