Společnosti DAF a TNO představily projekt EcoTwin
26. března 2015 Eindhoven
Nizozemská ministryně pro infrastrukturu a životní prostředí Schultz van Haegenová a její belgická kolegyně Jacqueline Galantová si během akce „Automotive Week“ prohlédly prezentaci projektu EcoTwin společností DAF a TNO. Během této prezentace na dálnici N270 poblíž Helmondu jely dvě nákladní soupravy – bezdrátově propojené prostřednictvím Wi-Fi – v krátké vzdálenosti za sebou a řidič druhé soupravy nemusel vozidlo vůbec řídit. V Nizozemsku byl takový projekt představen poprvé.
Koncept, kdy dvě nebo více vozidel jedou za sebou s využitím automatických jízdních technologií, se označuje jako „2-Truck platooning“. Záměrem experimentu EcoTwin bylo ukázat, že pro druhé vozidlo je technicky možné jet velmi blízko za prvním vozidlem díky využití informací z radaru a kamery a díky bezdrátové komunikaci mezi vozidly. V průběhu tohoto procesu může druhé vozidlo automaticky přidávat, akcelerovat, brzdit i řídit.
Cílem společného projektu se společností TNO je zmenšení vzdálenosti mezi nákladními soupravami na minimum, což umožní v dlouhodobém horizontu úsporu paliva až 10 % a také odpovídající snížení emisí CO2.
Na silnici kolem roku 2020
„Předvedli jsme, že automatická jízda dvou vozidel za sebou je technicky možná, ale to neznamená, že je vše připraveno,“ uvádí Ron Borsboom, člen představenstva společnosti DAF Trucks N.V. odpovědný za vývoj produktů. „Ještě nás čeká hodně práce ve vývoji a zdokonalení, než bude tato technologie zcela spolehlivá v každé jízdní situaci. Je nutné také vyjasnit otázky legislativy, spolehlivosti a přijetí této technologie veřejností. Se společností TNO sdílíme vizi, že přepravní společnosti budou moci bezpečně využívat první vozidla vybavená touto technologií na nizozemských dálnicích a některých hlavních regionálních komunikacích kolem roku 2020.“
Dalším krokem po prezentaci je testování projektu EcoTwin v oblasti přístavu v Rotterdamu. Na procesu se podílí správa přístavu v Rotterdamu a společnost Transport en Logistiek Nederland (TLN). Program podporuje také ministerstvo pro infrastrukturu a životní prostředí.
Společnost DAF jako inovativní výrobce nákladních vozidel neustále hledá příležitosti k dalšímu posílení své pozice v oblasti snižování spotřeby paliva a tím i emisí CO2. Projekt EcoTwin je jednou z nadějných technologií a přispívá také k všeobecné efektivitě přepravy, což je jeden z hlavních cílů společnosti DAF při vývoji vozidel.